Menu

Jacek Zięba

blog

CI Games, czyli jak wypromować kiepską grę

Swoją premierę miała wczoraj nowa gra polskiego studia CI Games (dawniej City Interactive) – Sniper: Ghost Warrior 3. Recenzje w największych serwisach poświęconych wirtualnej rozrywce nie pozostawiają złudzeń i dają jasno do zrozumienia, że produkcja warszawiaków wybitnym dziełem nie jest. Nieco inaczej wyglądają jednak oceny internautów… co daje do myślenia.

Opienie krytyków

Przyjrzyjmy się w pierwszej kolejności ocenom największych serwisów o grach zaczynająć od Metacritia, który je podsumowuje. W przypadku wersji na PlayStation 4 średnia to 54, a Xboxa One (trzy oceny) 59. W przypadku wydania pecetowego ocen redakcji na razie brak.

Przejdźmy teraz bezpośrednio do polskich oraz zagranicznych dziennikarzy. Polski Eurogamer nie wystawił oceny, ale napisał w podsumowaniu: „Efekt końcowy nie zachwyca. Sniper Ghost Warrior 3 potrafi sprawić trochę radości z udanych strzałów czy zakradnięcia się nocą do bazy wroga, ale cierpi z powodu technicznych błędów, niezwykle słabej inteligencji wrogów oraz historii, która nie motywuje do kontynuowania przygody”.

Również na Spider’s Web można przeczytać o takich wadach, jak fatalna historia i modele postaci – tutaj recenzja jest jednak nieco bardziej pochlebna. Gamespot przyznał ocenę 5/10, Antyweb 6/10, polski IGN 6/10. Na brytyjskim Eurogamerze czytamy „It all amounts to a frustrating game, which is something of a shame. Sniper Ghost Warrior 3 places care and attention into its gorgeous locations and robust missions and, most importantly, into the minutiae of the sniping experience. Unfortunately, it never quite delivers on its premise, and the pieces never come together as a cohesive whole. There’s a lot to recommend here, but glitches, poorly polished areas and atrocious writing ensure this one shoots well wide of its mark”.

Opinia na Kotaku wygląda zaś następująco: „I will say that I am still pretty early on in Sniper: Ghost Warrior 3, so there’s still a chance something magical will happen and the whole game will suddenly click. As it stands right now, I admire CI Games’ ambition in advancing the series, but I’m not sure all of the extra bits were worth the effort. Maybe instead of this open world stuff, they could have released multiplayer on launch day instead of via download at a later date”.

Opinie graczy

Może po prostu polska gra nie trafiła w gust recenzentów? Przecież kultowy Gothic II również zbierał mieszane recenzje (choć dużo lepsze od SGW 3), a nad Wisłą ma status kultowego. Skupmy się więc na ocenach graczy biorąc na początku na tapet Metacritic oraz Steama. W przypadku wersji na PS4 mamy średnią 7,2 (111 ocen – 75 pozytywnych, 7 mieszanych, 29 negatywnych), dla Xboxa One jest to 7,5 (55 ocen – 39 pozytywnych, 4 mieszane, 12 negatywnych), a PC 7,0 (62 oceny – 40 pozytywnych, 5 średnich, 17 negatywnych). Jak łatwo obliczyć, średnia ocen graczy z Metacritic to 7,23, co nieco kontrastuje z recenzjami, o których wspominałem wyżej.  Na Steamie mamy zaś 376 recenzji, z czego 63% jest pozytywnych.

Komentarze

Kim są użytykownicy, którzy wystawili nowej produkcji CI Games najwyższe noty? W przypadku PS4 mamy siedmiu graczy z oceną 10/10, czterech z 9/10 i trzech z 8/10 i zostawionym komentarzem:

  • Katal – dwie miażdżące oceny PES dwa lata temu (0 oraz 1) i trzecia 10/10 dla SGW 3
  • Andem – dwie recenzje, jedna 10 dla SGW 3 dla PS4 i druga 10 dla SGW dla XONE. Kupił jedną grę na dwie platformy? Nieźle!
  • Jaszczep – jedna ocena, SGW 3 10/10
  • Tonardo09 – jedna ocena, SGW 3 10/10
  • Gwitko – jedna ocena, SGW 3 10/10
  • Maryjane – jedna ocena, SGW 3 10/10
  • Hatsumoto 1982 – jedna ocena, SGW 3 10/10
  • Doob – jedna ocena, SGW 3 9/10
  • Gregwaw – jedna ocena, SGW 3 9/10
  • Ognacy – dwie oceny, NieR Automata 4/10 i SGW 3 9/10
  • Augustowo – cztery oceny, profil wygląda OK, SGW 3 9/10
  • Profile z 8/10 wyglądają OK, sporo recenzji

Szczególnie interesujące są jednak dwie recenzje – Tonardo09 oraz Ognacego. Przytoczmy je (pisownie oryginalna):

  • fantastic game better than previous titles SGW1 and SGW2 ,If you liked FarCry 1, you will like this one too. Enemies are deadly on normal difficulty, shooting is non trivial and the game actually rewards thinking. Go guns-a-blazing and you won’t last long.
  • If you liked FarCry 1, you will like this one too. Enemies are deadly on normal difficulty, shooting is non trivial and the game actually rewards thinking. Go guns-a-blazing and you won’t last long. Bugs will surely be ironed out. I am 5hrs into the game and honestly can’t complain, it’s no worse, bug-wise, than any major AAA release on launch day. Which is to say, it is indeed irritating at times. Graphic is decent, the scouting and shooting mechanics is rewarding. I am running this on a top notch PC, with a gtx 1080, samsung 950 pro ssd and a 4ghz 8-core intel cpu, so performance at 1080p, High details is ok (hovering around 90fps).

Czas na Xboxa One. Mamy dwie 10/10 i jedną 8/10 (mowa o ocenach z komentarzem):

  • Andem – tego użytkownika już znamy. Tak mu się gra spodobała, że kupił wersję na PS4 i Xboxa Ona. Obu wystawił 10/10, ale dał nieco inny komentarz.
  • Papierowy – jedna ocena, SGW 3 10/10
  • Ryan425 – jedna ocena, SGW 3 8/10

Na koniec PC:

  • Karollan87 – jedna ocena, SGW 3 10/10
  • Fungz84 – konto wygląda OK, sporo recenzji, SGW 3 9/10

System czytania komentarzy na Steamie nie zachęca do analizowania ich, ale zapewniam, że można znaleźc tam kilka „kwiatków”. Przytoczę tylko jeden z moich ulubionych: „Great game, played 2 hours and its adictive”. Ciekawe opinie znajdziemy również w komentarzach pod recenzjami. Na Spider’s Web natknąłem się na dwie pozytywne opinie od kont-gości z Disqusa. Polecam za to wejść na Gry-Online, można się nieźle pośmiać czytając komentarze ludzi, którzy „nie potrafią się oderwać od gry”.

Nie będę rozstrzygał czy pozytywne komentarze zostały napisane przez zadowolonych graczy czy opłacone osoby. Wiem jednak że w grze postacie znikają po 250 metrach. W grze deszcz pada w pomieszczeniach. W grze animacje wyglądają jak z poprzedniej epoki. W grze brakuje trybu multiplayer, o czym gracze dowiedzieli się w dniu premiery. Ponad 36-procentowy spadek wartości akcji względem poprzedniego tygodnia jest najlepszą reakcją na tego typu praktyki.

Grafika nagłówkowa

  • Anna Nowalska

    co nie znaczy, że komuś tam nie moze się podobac.. 😉

    • Niczego takiego nie napisałem – w grę nie grałem, więc nawet nie czuję się upoważniony jej oceniać z mojej perspektywy. Mogę jedynie napisać o komentarzach i tym, co widziałem na gameplayach.